Na podlagi prvega odstavka 3. člena Zakona o športu (Uradni list RS, št. 29/17, 21/18 – ZNOrg, 82/20, 3/22 – ZDeb in 37/24 – ZMat-B), Nacionalnega programa športa v Republiki Sloveniji (Uradni list RS, št. 24/00 in 31/00 – popr.), 7. člena Odloka o postopku, pogojih in merilih za sofinanciranje letnega programa športa v Občini Benedikt (Uradno glasilo slovenskih občin, št. 30/2021) in 15. člena Statuta Občine Benedikt (Uradno glasilo slovenskih občin, št. 22/18, 57/20 in Uradno glasilo e-občina, št. 20/2021 – uradno prečiščeno besedilo – UPB1) je Občinski svet Občine Benedikt na svoji 11. redni seji dne 25. 9. 2024 sprejel
LETNI PROGRAM ŠPORTA V OBČINI BENEDIKT ZA PRORAČUNSKO LETO 2024
Šport je dejavnost, ki bogati kakovost posameznikovega življenja, zaradi svojih učinkov pa pomembno vpliva na družbo. Šport ima izjemne možnosti, da združuje ljudi in da doseže vsakogar ne glede na starost ali socialno pripadnost. Ljudje se v veliko večino športnih dejavnosti vključujejo ljubiteljsko, določenim ljudem pa je šport tudi poklic. S športom se lahko ukvarjajo neorganizirano, lahko pa se združujejo v društvih ali drugih športnih organizacijah. Izvajanje nacionalnega programa se določi z letnim programom, ki ga sprejme vlada in letnimi programi, ki jih sprejmejo lokalne skupnosti.
Letni program športa določa programe športa, ki se sofinancirajo iz javnih sredstev, obseg in vrsto dejavnosti, potrebnih za njegovo uresničevanje, in obseg sredstev, ki se zagotovijo v proračunu lokalne skupnosti, pri čemer upošteva strukturo in prednostne naloge, opredeljene v nacionalnem programu.
Za uresničevanje javnega interesa v športu, opredeljenega z letnim programom, se iz proračuna Občine Benedikt zagotavljajo javna sredstva za sofinanciranje naslednjih vsebin:
LETNI PROGRAM ŠPORTA (SKUPAJ) 30.000,00
1. ŠPORTNI PROGRAMI 26.500,00
1.1. PROSTOČASNA ŠPORTNA VZGOJA OTROK IN MLADINE 1.200,00
Številni strokovnjaki se strinjajo, da je strokovno vodena, dovolj intenzivna, kakovostno strukturirana in redna športna vadba edina dejavnost, ki lahko nevtralizira negativne posledice današnjega pretežno sedečega življenja in neustreznih prehranjevalnih navad sodobnih mladih generacij. Temeljni namen športne vadbe, predvsem v obdobju otroštva in mladostništva, je omogočiti, da postane otrok oz. mladostnik gibalno kompetentna oz. gibano izobražena osebnost.
Sofinanciranje dejavnosti na področju prostočasne športne vzgoje otrok in mladine od predšolskega do vključno srednješolskega obdobja sodi v letni program športa na državni in lokalni ravni, v osnovni šoli pa je kot del razširjenega programa šole (interesne dejavnosti) financiran tudi iz sredstev šolstva. Prostočasna športna vzgoja otrok in mladine tako obsega širok spekter športnih dejavnosti: od obšolskih športnih programov, namenjenih vsem otrokom in mladini, do športnih programov otrok in mladine, ki niso del tekmovalnih sistemov panožnih športnih zvez in jih ponujajo društva in zasebniki.
PROSTOČASNA (INTERESNA) ŠPORTNA VZGOJA PREDŠOLSKIH OTROK 300,00
Predšolsko obdobje obsega čas od otrokovega rojstva do sprejema v šolo. Aktivnost otroka v prvih letih življenja je podlaga za kasnejše gibalne dejavnosti, hkrati pa vpliva na razvoj njegovih spoznavnih procesov, socialni in emocionalni razvoj. Zato moramo v tem obdobju poskrbeti za optimalen razvoj gibalnih sposobnosti, sistematično posredovati osnovna gibalna znanja, z ustreznimi vsebinami in oblikami športne vzgoje pa spodbuditi otrokovo aktivnost in ustvarjalnost in omogočiti razvoj njegove osebnosti. Na tem področju sodelujemo s programom Zlati sonček, Naučimo se plavati in drugimi programi prostočasne športne vzgoje, kjer se sofinancira uporaba športnih objektov in strokovni kader.
Okvirna vrednost sofinanciranja prostočasne (interesne) športne vzgoje predšolskih otrok znaša 300,00 €, vendar največ 50,00 €/skupino.
PROSTOČASNA (INTERESNA) ŠPORTNA VZGOJA ŠOLOOBVEZNIH OTROK 900,00
Zaradi pomena gibalne dejavnosti za skladen razvoj otroka in mladostnika se zavzemamo, da bi bil otrok športno aktiven vsak dan. Na področju interesne športne vzgoje šoloobveznih otrok sodelujemo s programi Zlati sonček, Krpan in Naučimo se plavati ter drugimi programi prostočasne športne vzgoje. Iz proračuna lokalne skupnosti se sofinancira uporaba športnih objektov in strokovni kader.
Okvirna vrednost sofinanciranja prostočasne (interesne) športne vzgoje šoloobveznih otrok znaša 900,00 €, vendar največ 150,00 €/skupino.
1.2. ŠPORTNA VZGOJA OTROK IN MLADINE, USMERJENIH V KAKOVOSTNI IN VRHUNSKI ŠPORT 19.000,00
Kakovostna športna dejavnost otrok in mladine, ki se ukvarjajo s športom zaradi doseganja vrhunskih dosežkov, je temeljni pogoj kasnejše športne uspešnosti. Ti programi vključujejo načrtno skrb za mlade športnike na njihovi poti za doseganje vrhunskih rezultatov. Temeljijo na kakovostni športni vzgoji, ki se odvija v športnih društvih ter nadgrajuje v trening posamezne športne panoge, ki ga izvaja strokovno izobražen ali pa tudi strokovni kader, usposobljen za opravljanje vzgojno-izobraževalnega dela v športu. Sofinanciranje športne vzgoje otrok in mladine, usmerjenih v kakovostni in vrhunski šport, sodi v programe športa na državni in lokalni ravni.
ŠPORTNA VZGOJA OTROK, USMERJENIH V KAKOVOSTNI IN VRHUNSKI ŠPORT 14.600,00
Športna vzgoja pomeni v tem obdobju temeljito pripravo na športno uspešnost. Tekmovalni dosežek je samo eno od meril uspešnega dela z otroki. Poleg tega je zelo pomembno uravnoteženo doseganje učnih in vzgojnih ciljev, ki jih mora pedagog - trener zasledovati in uresničevati v tem občutljivem obdobju zorenja mladih športnikov. V programe se lahko vključijo otroci, ki imajo interes, sposobnosti, ustrezne osebnostne značilnosti in visoko motivacijo, da bi lahko postali vrhunski športniki. Sofinancira se uporaba športnih objektov, strokovni kader, priprave in udeležba na športnih tekmovanjih.
Okvirna vrednost sofinanciranja športne vzgoje otrok, usmerjenih v kakovostni in vrhunski šport znaša 14.600,00 € vendar največ 4.000,00 €/skupino (ekipo).
ŠPORTNA VZGOJA MLADINE, USMERJENE V KAKOVOSTNI IN VRHUNSKI ŠPORT 4.400,00
Športna dejavnost v tem obdobju je namenjena predvsem izboljšanju športnih znanj, zagotavljanju primerne psihofizične sposobnosti mladine, odpravljanju in zmanjševanju negativnih posledic sedenja in drugih negativnih vplivov sodobnega življenja, preprečevanje zdravju škodljivih razvad (kajenje, alkoholizem, narkomanija,...) ter zadovoljevanju človekove potrebe po igri in tekmovalnosti. Programi športne vzgoje zajemajo načrtno vzgojo mladih športnikov, ki so usmerjeni v doseganje vrhunskih rezultatov, primerljivih z dosežki vrstnikov v mednarodnem merilu. Sofinancira se uporaba športnih objektov, strokovni kader, priprave in udeležba na športnih tekmovanjih.
Okvirna vrednost sofinanciranja športne vzgoje mladine, usmerjene v kakovostni in vrhunski šport znaša 4.400,00 €, vendar največ 2.000,00 €/skupino (ekipo).
1.3. KAKOVOSTNI ŠPORT 5.000,00
Kakovostni šport predstavlja nadgradnjo športne vzgoje otrok in mladine, usmerjene v kakovostni in vrhunski šport. V programe kakovostnega športa uvrščamo vse športnike in športne ekipe v članskih starostnih kategorijah, ki ne izpolnjujejo pogojev za pridobitev statusa vrhunskega športnika, tekmujejo v tekmovalnih sistemih nacionalnih panožnih športnih zvez do naslova državnega prvaka ter na mednarodnih tekmovanjih in so registrirani skladno s pogoji OKS-ZŠZ. Razvoj kakovostnega športa je pomemben dejavnik širjenja vključenosti čim večjega števila športnikov v šport za dosežek in vzpostavljanja konkurenčnega okolja v posameznih športnih panogah na državni ravni. Posebno mesto znotraj področja kakovostnega športa zavzemajo športniki in športne ekipe, ki si skladno s pogoji OKS-ZŠZ pridobijo status športnikov državnega razreda, saj ta predstavlja doseganje najvišje ravni športne uspešnosti športnika ali športne ekipe na nacionalni ravni oz. primerne ravni uspešnosti v mednarodnem prostoru. Zaradi navedenega se kakovostni šport sofinancira iz javnih financ prek letnih programov športa. Pri tem je izključeno plačilo športnikov za njihovo športno udejstvovanje. Sofinancira se uporaba športnih objektov.
Okvirna vrednost sofinanciranja kakovostnega športa znaša 5.000,00 €.
1.4. ŠPORTNA REKREACIJA 1000,00
Športna rekreacija je smiselno nadaljevanje obvezne in prostočasne športne vzgoje, športne vzgoje otrok in mladine s posebnimi potrebami, obštudijskih dejavnosti ter prav tako programov tekmovalnega športa (športniki naj bi po zaključeni tekmovalni karieri ostali športni dejavni). Predstavlja športno dejavnost odraslih vseh starosti oz. družin s ciljem ohranjanja zdravja, dobrega počutja in vitalnosti, druženja, tekmovanja ali zabave. Z vidika javnega interesa so pomembni zlasti učinki takšne športne vadbe, ki nesporno dokazujejo, da je redna, kakovostno strukturirana in ustrezno intenzivna športna rekreacija zelo koristna za zdravje posameznika in posledično tudi za javno zdravje. Športna rekreacija zato predstavlja dejavno, koristno in prijetno izpopolnjevanje dnevnega, tedenskega in letnega prostega časa ljudi. Vse pomembnejši del športne rekreacije je zaradi demografskih gibanj šport starostnikov. Sofinancira se uporaba športnih objektov in površin ter strokovni kader za izvedbo celoletnih športnih programov rekreacije.
Okvirna vrednost sofinanciranja rekreacije znaša 1000,00 €.
1.5. ŠPORT STAREJŠIH 300,00
Po demografskih napovedih bo do leta 2060 vsak tretji prebivalec Republike Slovenije starejši od 65 let, skoraj vsak sedmi prebivalec pa bo starejši od 80 let. Po drugi strani se število mladih zmanjšuje. Staranje družbe bo imelo neizogibne družbene spremembe, zato šport starejših, kljub temu, da vsebinsko sodi med športno rekreacijo, izpostavljamo v ločenem poglavju, saj bo v prihodnosti predstavljalo pomembno področje razvoja športa in širše družbe. Šport starejših lahko opredelimo kot športno-rekreativno dejavnost ljudi nad 65. letom starosti. To je običajno obdobje, ko se ljudje upokojijo, zaradi staranja pa se spremenijo nekatere biološke lastnosti človekovega organizma, zato starejši pogosteje obolevajo. Za družbo lahko predstavlja šport starejših pomembno sredstvo za zmanjševanje izdatkov za javno zdravstveno blagajno, saj učinki kakovostne telesne vadbe zmanjšujejo obolevnost. Za posameznika pa redna športa dejavnost v tem življenjskem obdobju pomeni kakovostno in samostojno staranje, ohranjanje telesnega, duševnega, čustvenega in socialnega zdravja, socialno vključevanje, zmanjšanje stroškov zdravljenja in ohranjanje ustvarjalne življenjske energije. Šport starejših predstavlja nadaljevanje športne rekreacije iz odrasle dobe s prilagoditvami glede na zmožnosti posameznika, ki izhajajo iz procesov staranja; izsledki pa kažejo, da je mogoče pričakovati pozitivne spremembe redne telesne vadbe tudi pri ljudeh, ki so začeli vaditi šele v starosti. Sofinancira se uporaba športnih objektov in strokovni kader za izvedbo celoletnih športnih programov športa starejših.
Okvirna vrednost sofinanciranja športa starejših znaša 300,00 €.
2. ORGANIZIRANOST V ŠPORTU 2.100,00
2.1. DELOVANJE ŠPORTNIH ORGANIZACIJ 2.100,00
Temelj evropskega modela športa zunaj šolskega sistema predstavljajo športna društva. Društva so interesna, prostovoljna združenja državljanov, v katerih ti v veliki meri s prostovoljnim delom uveljavljajo skupne interese. Predstavljajo osnovo vrhunskega in kakovostnega športa, poleg tega pa so zelo pomemben izvajalec športnih interesnih programov za otroke in mladino ter družine. Športna društva se kot osnovne športne organizacije združujejo na lokalni ravni v občinske športne zveze, na nacionalni ravni pa v nacionalne športne zveze. Večina občinskih in nacionalnih športnih zvez ter drugih športnih združenj je združenih v reprezentativno slovensko krovno športno organizacijo OKS-ZŠZ. Za osnovno delovanje teh nepridobitnih športnih organizacij, t.j. športnih društev in njihovih zvez ter javnih zavodov, povezanih s športom, se iz letnega programa športa zagotovijo sredstva za kritje osnovnih materialnih stroškov in dohodkov zaposlenih. Na ravni lokalne skupnosti se sofinancira delovanje športnih društev.
Društvo, katerega delovanje se sofinancira po tej točki, ne more dobiti sredstev za delovanje iz drugih proračunskih postavk.
Okvirna vrednost sofinanciranja pod točko 2.1. znaša 2.100,00 €, vendar največ 1000,00 €/izvajalca LPŠ.
3. ŠPORTNE PRIREDITVE IN PROMOCIJA ŠPORTA 1.400,00
3.1 ŠPORTNO-REKREATIVNE PRIREDITVE 1.400,00
Športne prireditve so osrednji dogodek organizacijske kulture športa z vplivom na promocijo okolja, v katerem potekajo (lokalne skupnosti, regije, države), in na razvoj turizma ter drugega gospodarstva. Ob tem imajo velik pomen za razvoj in negovanje športne kulture, saj lahko pospešujejo motivacijo za šport in športno dejavnost, zato predstavljajo najpomembnejšo obliko promocije športa. Nekatere druge oblike promocije športa so še: športni turizem, ki lahko spodbuja k športnemu udejstvovanju, povezanemu z naravnimi danostmi neke turistične destinacije, javno obveščanje v športu – kot pomemben element množičnega komuniciranja in muzejska dejavnost v športu – kot element promocije športa skozi bogato narodno dediščino na tem področju.
Organizacija športnih prireditev je pomembna za športne organizacije, ki prireditve organizirajo, ter tudi za lokalna okolja in državo, v katerih športne prireditve potekajo. Športne prireditve imajo večinoma pozitivne učinke na človeka in družbo, nekateri njihovi vplivi pa so lahko tudi negativni. Koristi organizacije športnih prireditev lahko na splošno delimo na ekonomske in neekonomske koristi. Ekonomsko korist predstavlja dodatna potrošnja v gospodarstvu zaradi organizacije športne prireditve, neekonomske koristi pa predstavljajo družbeno-socialne, promocijske, športne, kulturne in infrastrukturne (prostorske) koristi, ki lahko nastanejo zaradi prireditev. Možne negativne vplive športnih prireditev na okolje predstavljajo poraba energije za ogrevanje, hlajenje, prezračevanje, toplo vodo in električno energijo, poraba naravnih virov, odpadki ter izpusti toplogrednih plinov, ki lahko nastajajo pri organizaciji športne prireditve.
V Občini Benedikt se izvajajo športno-rekreativne prireditve lokalnega, državnega in/ali mednarodnega značaja. Športno-rekreativna prireditev je mednarodnega značaja, v kolikor poleg domačih (lokalnih) športnikov nastopajo športniki (ekipe pri kolektivnih športih oz. posamezniki pri individualnih športnih panogah) iz tujine. Športno-rekreativna prireditev je državnega značaja, v kolikor poleg domačih športnikov nastopajo športniki (ekipe pri kolektivnih športih oz. posamezniki pri individualnih športnih panogah) vsaj še iz treh statističnih regij Slovenije, od tega vsaj iz ene statistične regije iz zahodne Slovenije. Sofinancirajo se materialni stroški športnih prireditev.
Okvirna vrednost sofinanciranja športnih prireditev in promocije športa znaša 1.400,00 €.
Okvirna skupna vrednost sofinanciranja letnega programa športa znaša 30.000,00 €. Sredstva so zagotovljena v proračunu Občine Benedikt za leto 2024 na proračunski postavki 40300 Šport in se dodelijo izvajalcem letnega programa športa na podlagi javnega razpisa.
Številka: 671-22/2024-1
Datum: 12.09.2024
Občina Benedikt
Milan Repič, župan